Tuesday, May 27, 2014

Anak sumber kekuatan untuk terus hidup.(Kisah bekas pesakit kanser).

Wanita Oh Wanita (Wow)…..(Pulau Pinang).
Anak sumber kekuatan untuk terus hidup. 
NURUL FATIHAH SULAINI.
SINAR HARIAN 
25 OGOS 2013.


                                    Norina menyusun barang jualan.
Riak wajah ceria Norina Aziz, 49, yang lebih mesra disapa Kak Ina berubah muram saat teringatkan kembali detik mengejut apabila disahkan mengidap kanser payudara sekitar bulan September 2009.
Ibarat kata pepatah ‘sudah jatuh ditimpa tangga’ bergenang air mata si ibu tunggal ini menceritakan semula keperitan hidup yang terpaksa ditempuhi seorang diri selepas kematian suami tercinta 14 tahun lalu.
“Dunia gelap gelita, saat itu hanya terpikirkan anak-anak yang masih kecil dan memerlukan perhatian. Demi mereka saya kuatkan semangat kerana tidak mahu anak melalui pengalaman saya kematian ibu sewaktu masih kecil.
“Kehidupan kami sebelum ini bukan senang hanya bergantung kepada hasil pendapatan memasak di kantin. Namun sekurangnya sihat untuk bekerja tetapi semuanya berubah setelah saya jatuh sakit,” katanya yang berasal dari Bagan Dalam, Seberang Perai, Pulau Pinang.
Kesan awal, rujuk ke hospital.
Pengalaman pahit ini bermula apabila dia mengesan wujud kelainan pada anggota badannya, apabila terasa ada ketulan kecil seakan-akan biji asing sewaktu ditekan di kawasan bahagian atas payudara sebelah kanannya.
“Bimbang berlaku sesuatu yang buruk saya segera mendapatkan pemeriksaan awal di klinik kesihatan berdekatan sebelum diminta untuk rujuk ke Hospital Seberang Jaya bagi pemeriksaan lanjut.
“Dalam tempoh sebulan lebih macam-macam ujian terpaksa ditempuhi untuk mengesan penyakit. Akhirnya doktor mengesahkan saya mengidap kanser payudara dan diminta menjalani pembedahan kecil.
“Waktu itu pelbagai perasaan berperang dalam diri sedih, bimbang, takut. Dalam kepala asyik teringatkan anak. Syukurlah kakitangan hospital termasuk badan sokongan pesakit kanser, jiran banyak memberi semangat untuk melawan penyakit,” katanya.
Pembedahan kali pertama berjalan seperti dirancang, namun setelah membuat rawatan susulan ternyata saki baki sel-sel kanser masih ada memaksa pembedahan kali kedua membuang keseluruhan payudara kanan terpaksa dilaksanakan pada Januari 2010.
Dugaan demi dugaan, kuatkan semangat untuk pulih.
Selepas selesai pembedahan kali kedua, dia menjalani pelbagai prosedur lain termasuk mencuci luka dan kemoterapi yang ditetapkan untuk memastikan betul-betul bebas daripada kanser berkenaan.
“Selalunya kemoterapi berjalan dalam tempoh enam bulan, namun saya berlangsung hingga setahun lebih berikutan tahap kesihatan diri tidak menentu dan apabila tidak sihat terpaksa menangguh sementara rawatan.
“Bukan mudah untuk menghadapi kesan sampingan sepanjang tempoh menjalani kemoterapi termasuklah rambut gugur, kawasan mulut menjadi kering, hilang selera makan tetapi saya tetap lawan supaya cepat sembuh,” katanya.
Penderitaan yang dialami turut mengajar anak-anaknya supaya berdikari menguruskan diri sendiri walaupun ketiga-tiga mereka adalah lelaki. Anak sulung kini melanjutkan pelajaran di politeknik, kedua di tingkatan lima sebuah sekolah teknik serta ketiga di tingkatan dua.
“Dalam tempoh berkenaan, mereka sendiri masak nasi, baju baju dan kemas rumah. Saya tidak larat untuk bergerak sebaliknya hanya terbaring sahaja. Jika mereka ke sekolah akan ada jiran menghantar makanan ke rumah.
“Walaupun hilang punca pendapatan, namun rezeki Allah tidak putus. Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) turut memberi bantuan bulanan RM300 untuk anak meneruskan persekolahan mereka,” katanya.
Mendung suram berarak pergi.
Ketabahannya mengharungi ujian berat semata-mata memikirkan masa depan anak-anak akhirnya terbayar apabila ditawarkan bekerja menjadi tukang jahit di bawah pengurusan Badan Sokongan Pesakit Kanser, Hospital Seberang Jaya pada pertengahan 2010.
“Saya terima tawaran itu walaupun tidak mempunyai sebarang asas dalam bidang jahitan sewaktu mula bekerja. Namun berkat tunjuk ajar kakitangan hospital saya mampu menjahit baju kurung, langsir, cadar, barangan kraftangan seperti beg kain, bekas pensil.
“Kehidupan kami sekeluarga kini semakin baik apabila memperoleh pendapatan hasil menjahit kira-kira RM1000 sebulan, saya mampu membeli sebuah motosikal untuk berulang-alik ke hospital serta menanggung keluarga,” katanya.
Biarpun masih bergantung kepada bekalan ubatan untuk tempoh lima tahun selepas pembedahan, dia mengakui hidupnya semakin ceria dan bersemangat untuk terus hidup.
Kisah hidupnya tidak terhenti setakat itu sebaliknya dia bersama beberapa rakan senasib Sharifah Maziam Syed Romly,46, dan Faridah Sheni Hussain, 67 seringkali berkongsi pengalaman yang ditempuhi mereka untuk menjadi pembakar semangat kepada pesakit baru melawan kanser.
Aktif sertai aktiviti badan sokongan pesakit kanser.
Penglibatannya dalam badan bukan kerajaan (NGO) badan sokongan pesakit kanser membuka ruang untuk membantu lebih ramai kalangan pesakit yang melalui nasib sama.
“Banyak aktiviti yang dianjurkan termasuk menjual pelbagai produk kraftangan, makanan, lawatan ke tempat menarik seperti Kelantan dan Pulau Langkawi. Aktiviti seperti ini menyeronokkan serta mengeratkan hubungan pesakit dengan kakitangan hospital.
“Melalui badan ini juga, bekas pesakit turut berpeluang memberi sokongan berterusan kepada pesakit baru melalui sesi kaunseling, bimbingan dari segi mengurusan emosi, pemakanan dan sebagainya,” katanya.
Dalam pada itu, dia turut menasihatkan golongan wanita di luar sana supaya segera mendapatkan rawatan awal dengan berjumpa doktor sebelum terlambat kerana kelewatan mendapatkan rawatan boleh mengancam nyawa.

10 comments:

  1. Salam. sy cuma nak share salah satu cara untuk merawat penyakit kanser. Untuk maklumat lanjut boleh hubungi sy 0194657046...
    KHASIAT CORDYCEPS
    CORDYCEPS YANG DIKULTURKAN OLEH SYARIKAT AHB ADALAH JENIS PENGKULTURAN BERPATEN YANG BERMUTU TINGGI DIIKTIRAF DI PERINGKAT ANTARABANGSA DAN MEMPUNYAI 28 KALI GANDA KHASIATNYA DARIPADA CORDYCEPS YANG LIAR (SINENSIS). CORDYCEPS SANGAT MEMBANTU DALAM KESIHATAN KITA DAN ANTARA KEBAIKANNYA IALAH :
    1.Penyelidik mendapati bahawa cordyceps mampu merendahkan tekanan darah bagi pesakit darah tinggi,
    2.Penyelidik mendapati bahawa cordyceps membantu mengurangkan secara berkesan astma, lelah, letih, kepenatan dan lain-lain penyakit berkaitan dengan system respirasi/pernafasan.
    3.Penyelidik juga mendapati bahawa cordyceps mampu memperbaharui kemampuan tenaga seks lelaki.
    4.Cordyceps juga membantu meningkatkan tahap tenaga. Malah, cordyceps mempunyai kemampuan untuk meningkatkan adreanaline yang mana dapat memulihkan tenaga yang lemah dengan cepat.
    5.Penyelidik mendapati cordyceps adalah herba anti-aging/anti penuaan yang luar biasa.
    6.Penyelidik mendapati cordyceps membantu meregulasikan/menyeimbangkan gula dalam darah. Herba ini amat membantu dalam melawan penyakit diabetes/kencing manis.
    7.Cordyceps membantu dalam memperbaiki ingatan dan mampu meningkatkan mood malah menajamkan minda.
    8.Cordyceps membantu menyerap lain-lain nutrin/zat/vitamin dengan lebih berkesan dan effectif.
    9.Cordyceps juga pembina darah (blood builder) dan mencuci darah (build purifier) yang hebat.
    10.Cordyceps membantu fungsi jantung, hati, pankreas dan buah pinggang.
    11.Cordyceps membantu menguatkan sistem imuniti (sistem daya tahan badan daripada penyakit)
    12.Cordyceps meningkatkan anti-oksidan dan anti-radang.
    13.Cordyceps membantu sebagai anti-tumor atau anti-kanser
    14.Cordyceps membantu membaiki fungsi sistem pencernaan.
    15.Cordyceps membantu mengurangkan risiko pembentukan batu hampedu.
    16.Cordyceps membantu mengurangkan risiko mendapat penyakit Parkinson
    17.Cordyceps membantu mengurangkan masalah kolestrol yang tinggi.
    Kesimpulan Penggunaan herba ini dikesan sejak China kuno dimana ia digunakan oleh Maharaja China. Ia digunakan untuk menguatkan dan membina semula badan terutama selepas keletihan atau setelah sakit yang lama yang selalunya dikaitkan dengan buah pinggnang yang lemah. Hasil yang hebat telah dilaporkan terutama yang berkaitan dengan penyakit buah pinggang terutama buah pinggang yang gagal. Mengikut kajian, cordyceps telah meningkatkan 17- hydroxycorticos-teroid dan 17-ketosteroid level (yang bertindak sebagai super-cortisone tanpa toxic. Mengikut perubatan China, masalah yang berkaitan dengan buah pinggang dapat dilihat melalui simtom kepenatan yang keterlaluan/chronic fatigue, sakit sendi dan belakang, berdenggung di telinga, pelbagai jenis masalah seksual seperti mati pucuk/impotance. Cordyceps mampu menyelesaikan masalah ini. Cordyceps ibarat team player kerana kesan yang membantu banyak bahagian di badan kita. Kajian seluruh dunia menunjukkan ia kesannya adalah luas untuk organ dalaman dan membantu membersihkan darah.
    pm 0194657046...tq

    ReplyDelete
  2. Slam...sy ada menjual herba warisan yg mampu menyembuhkan kanser dan pelbagai jenis kanser..tahap 1 tahap 2 tahap 3 tahap 4.memusnahkan dan mematikan sel sel kanser.. harga cuma rm140 tetapi herba warisan ini terlalu berkesan dan saya jamin tuan tuan dan puan puan akan terkejut dengan rawatannya yang cepat dan selamat untuk sembuh...daun daun herba warisan termasuk juga daun rerama...merawat dan membaik pulih...jangan biar sehinga terlewat..jangan biarkan hidup derita..selagi boleh rawat lebih baik di rawat..hutan belantara kita tersembunyi sejuta 1 rahsia...herba ini amat amat mujarab..jangan biar derita membunuh kehidupan anda.ramai yang dah berjaya sembuh dengan produk sy call saya xpun msg xpun wasap sy 0174687570 mohd zuhairi... sy cma bntu membantu...sy tidak sangup tngok org dpn mata sy sengsara xpun di ragut nyawa...penawar nya telah ada...hubungi sy secepat munkin Orang yang tiada penyakit kanser andai nak amal kan herba saya ini pun boleh...jadikan amalan harian untuk menjaga badan dan membuang toksid...orang ada kanser...saya akan membantu merawat hingga sembuh NAMA SYARIKAT SAYA.....JUTAWAN HERBS NO PENDAfTARAN SYARIKAT SAYA PG 0346818-W NAMA PEMILIK MOHD ZUHAIRI BIN NOORDI

    ReplyDelete
  3. ANTARA KANSER YANG MAMPU DIRAWAT DAN BERJAYA DIUBATI : KANSER PARU-PARU KANSER USUS BESAR KANSER SERVIKS/PANGKAL RAHIM KANSER PUNDI KENCING LEUKIMIA KANSER REKTUM/DUBUR KANSER TULANG KANSER OTAK KANSER OVARI KANSER HATI KANSER NODUS LIMPA/LYMPHOMA KANSER PAYUDARA KANSER RAHIM KANSER PROSTAT KANSER PERUT KANSER PANKREAS KANSER PITUITARI KANSER KELENJAR LIUR KANSER VAGINA/FARAJ KANSER KULIT KANSER MULUT KANSER HIDUNG KANSER TIROID KANSER TEKAK KANSER TESTIS KANSER ESOFAGUS/SALUR MAKAN KANSER HEMPEDU/SALUR HEMPEDU DAN LAIN-LAIN KANSER

    ReplyDelete
  4. ANTARA KANSER YANG MAMPU DIRAWAT DAN BERJAYA DIUBATI : KANSER PARU-PARU KANSER USUS BESAR KANSER SERVIKS/PANGKAL RAHIM KANSER PUNDI KENCING LEUKIMIA KANSER REKTUM/DUBUR KANSER TULANG KANSER OTAK KANSER OVARI KANSER HATI KANSER NODUS LIMPA/LYMPHOMA KANSER PAYUDARA KANSER RAHIM KANSER PROSTAT KANSER PERUT KANSER PANKREAS KANSER PITUITARI KANSER KELENJAR LIUR KANSER VAGINA/FARAJ KANSER KULIT KANSER MULUT KANSER HIDUNG KANSER TIROID KANSER TEKAK KANSER TESTIS KANSER ESOFAGUS/SALUR MAKAN KANSER HEMPEDU/SALUR HEMPEDU DAN LAIN-LAIN KANSER

    ReplyDelete
  5. ANTARA KANSER YANG MAMPU DIRAWAT DAN BERJAYA DIUBATI : KANSER PARU-PARU KANSER USUS BESAR KANSER SERVIKS/PANGKAL RAHIM KANSER PUNDI KENCING LEUKIMIA KANSER REKTUM/DUBUR KANSER TULANG KANSER OTAK KANSER OVARI KANSER HATI KANSER NODUS LIMPA/LYMPHOMA KANSER PAYUDARA KANSER RAHIM KANSER PROSTAT KANSER PERUT KANSER PANKREAS KANSER PITUITARI KANSER KELENJAR LIUR KANSER VAGINA/FARAJ KANSER KULIT KANSER MULUT KANSER HIDUNG KANSER TIROID KANSER TEKAK KANSER TESTIS KANSER ESOFAGUS/SALUR MAKAN KANSER HEMPEDU/SALUR HEMPEDU DAN LAIN-LAIN KANSER

    ReplyDelete
  6. Slam...sy ada menjual herba warisan yg mampu menyembuhkan kanser dan pelbagai jenis kanser..tahap 1 tahap 2 tahap 3 tahap 4.memusnahkan dan mematikan sel sel kanser.. harga cuma rm140 tetapi herba warisan ini terlalu berkesan dan saya jamin tuan tuan dan puan puan akan terkejut dengan rawatannya yang cepat dan selamat untuk sembuh...daun daun herba warisan termasuk juga daun rerama...merawat dan membaik pulih...jangan biar sehinga terlewat..jangan biarkan hidup derita..selagi boleh rawat lebih baik di rawat..hutan belantara kita tersembunyi sejuta 1 rahsia...herba ini amat amat mujarab..jangan biar derita membunuh kehidupan anda.ramai yang dah berjaya sembuh dengan produk sy call saya xpun msg xpun wasap sy 0174687570 mohd zuhairi... sy cma bntu membantu...sy tidak sangup tngok org dpn mata sy sengsara xpun di ragut nyawa...penawar nya telah ada...hubungi sy secepat munkin Orang yang tiada penyakit kanser andai nak amal kan herba saya ini pun boleh...jadikan amalan harian untuk menjaga badan dan membuang toksid...orang ada kanser...saya akan membantu merawat hingga sembuh NAMA SYARIKAT SAYA.....JUTAWAN HERBS NO PENDAfTARAN SYARIKAT SAYA PG 0346818-W NAMA PEMILIK MOHD ZUHAIRI BIN NOORDI

    ReplyDelete
  7. Orang yang diuji ini memang semuanya kuat semangat dan cekal hati. Semoga Allah limpahkan rahmat dan kebaikan didunia dan akhirat..

    ReplyDelete
  8. Saya, doktor George Ben, dari hospital dallas county, oleh pentadbiran hospital diberi peluang untuk membuat iklan bagaimana saya mula bekerja di internet dan anda berada di luar, seperti tahun yang anda beli organ seperti buah pinggang telah bermula lagi. Jika anda ingin menjual buah pinggang anda, jangan ragu untuk menghubungi hospital dengan e-mel berikut: Pakar Pembedahan Organik Dallas County dan derma tidak ada risiko, kami membayar wang yang baik dan kami berada di Iowa USA.
    dan ini adalah e-mel kami:
    info.dallascountyhospital@gmail.com

    ReplyDelete
  9. Slam…sy ada menjual herba warisan yg mampu menyembuhkan kanser dan pelbagai jenis kanser..tahap 1 tahap 2 tahap 3 tahap 4.memusnahkan dan mematikan sel sel kanser mgikut dose yang di gunakan..herba warisan ini terlalu berkesan…daun herba warisan…merawat dan membaik pulih…jangan tunggu sehinga terlewat..jangan biarkan hidup derita..selagi boleh rawat lebih baik merawat.. hutan belantara kita tersembunyi sejuta 1 rahsia…herba ini amat amat mujarab..jangan biar derita membunuh kehidupan anda.ramai yang dah berjaya sembuh dengan produk sy call saya xpun msg xpun wasap sy 0174687570 mohd zuhairi…
    Hubungi saya sgera..nanti sy akn bmbing puan n puan bgaimna hrus d lakukan n tndakn yg tpt plu d buat msa dpt knser n bgai mna hndak rwat kn...boleh sertai grup psakit2 knser sy n mlhat testmni yg amat bnyk...kita bley bbncng bgai mna nk mrawat...sy n psakit2 yg dh smbuh or yg msih d rwat n mkin sht akn bmbing n tnjuk ajar tuan n puan n bg smgt motivasi...jgn kita kseorangan...bla ksorangan...sllu kita akn lmah n down...sertai sy n hbungi sy scpt mkin utk lhat testmni2 mnarik

    sy cma bntu membantu…sy tidak sangup tngok org dpn mata sy sengsara xpun di ragut nyawa…penawar nya telah ada…hubungi sy secepat munkin
    Orang yang tiada penyakit kanser andai nak amal kan herba saya ini pun boleh…jadikan amalan harian untuk menjaga badan dan membuang toksid…orang ada kanser…saya akan membantu merawat hingga sembuh
    NAMA SYARIKAT SAYA…..JUTAWAN HERBS NO PENDAfTARAN SYARIKAT SAYA PG 0346818-W NAMA PEMILIK MOHD ZUHAIRI BIN NOORDIN

    ReplyDelete